El perfum històric de la Costa Daurada

La Costa Daurada és una regió on la història es toca a tot arreu. Brolla pels porus de la Tàrraco romana i de la medieval Montblanc. Aflora seguint la Ruta del Cister, que posa en valor el llegat monàstic de la zona. Hi ha autèntiques meravelles, com el monestir de Poblet. La història de la Costa Daurada també s’assaboreix en els vins del Priorat. Comencem?

Dia 1: La històrica Tarragona

Tàrraco, aquesta antiga ciutat de l’Imperi Romà, fundada al segle II dC, encara conserva les restes de l’esplendor que un dia va tenir. N’hi ha prou a visitar la muralla, l’amfiteatre o el Pont del Diable per confirmar que la Tarragona romana va arribar a ser la segona ciutat més important de l’imperi. Avui és la ciutat més important de la Costa Daurada. Si a més de veure la història, la vols assaborir, el taller A la cuina d’Apici et farà viatjar en el temps. Podràs tastar les saboroses receptes dels nostres avantpassats romans.

Ara toca posar-se el casc. Baixaràs a una cova subterrània que et portarà a recórrer tot el subsòl de Tarragona. No és un recorregut que requereixi una excel·lent forma física, però sí que has d’estar una mica en forma per recórrer els seus túnels i gateres, per pujar i baixar els constants desnivells de les sales i superar els tres sifons que hi ha. Ara ningú podrà dir-te que no coneixes Tarragona en profunditat.

Pont del Diable. Agència Catalana de Turisme / Lluís Carro

Pont del Diable. Agència Catalana de Turisme / Lluís Carro

Dia 2: La melodia del Vendrell

El Vendrell és la llar de Pau Casals, un dels millors violoncel·listes del segle XX. Allà hi ha la seva antiga residència, que s’ha convertit en un museu que repassa tota l’obra. La sensibilitat i el virtuosisme de les composicions de Casals van traspassar les fronteres per convertir-lo en un artista universal. Després de la visita musical, tast de vins i vinagres gurmet al celler Augustus Forum, al Vendrell. Tenen un vinagre agredolç que és molt preuat per alguns dels millors cuiners del món. Xefs com Carme Ruscalleda, Joan Roca d’El Celler de Can Roca o Juan Mari Arzak el fan servir pel seu regust exquisit. Fins i tot, aquest vinagre agredolç se serveix al sopar de gala dels premis Nobel que s’organitza a Estocolm.

Saps què és el xató? És una amanida feta amb escarola, tonyina i bacallà dessalat i esquinçat, filets de seitó i olives negres i arbequines. Es menja adobada amb una salsa feta amb alls, nyores, ametlles torrades, oli, sal i vinagre. Ja et ve salivera? Doncs al Vendrell disposes de diversos restaurants que formen part de la Ruta del Xató, especialitzats a preparar aquesta amanida. Ets al lloc adequat i en el moment oportú per tastar-la.

Després de dinar ha quedat una bona tarda per practicar una mica d’esport a la platja de Cambrils. Tu tries: vela, caiac, pàdel-surf… amb quin et quedes?

Dia 3: La Ruta del Cister

El tercer dia ens encaminem cap a l’interior seguint la Ruta del Cister. Recorre l’Alt Camp, la Conca de Barberà i l’Urgell i el nom es deu al fet que en cadascuna d’aquestes comarques hi ha, almenys, un monestir cistercenc. La teva destinació és el de Santes Creus, a l’Alt Camp. Va ser fundat l’any 1158 i acull les tombes reials de Pere el Gran, Jaume II i la seva esposa Blanca d’Anjou, i l’almirall Roger de Llúria.

Deixem enrere el monestir per fer una parada a Montblanc. Aquesta és una d’aquelles ciutats que sembla presa per l’esperit de Dorian Gray. Explica la novel·la d’Oscar Wilde que l’obsessió de Dorian Gray per aconseguir la joventut eterna el porta a fer un pacte diabòlic: ell es mantindrà sempre jove, però les petjades de la seva degradació física i moral es reflectiran en un retrat que li ha fet el seu amic el pintor Basil Hallward.

A Montblanc el temps va quedar aturat a l’Edat Mitjana, i igual que Dorian Gray conserva el mateix aspecte de segles enrere, però no ho ha fet gràcies a cap pacte. Els carrers, les places, i, per descomptat, la seva muralla així ho denoten. La va fer construir Pere III el Cerimoniós al segle XIV i encara se’n conserven 1,5 quilòmetres, amb una trentena de torres.

El teló d’aquest dia es pot abaixar a Valls. La ciutat, que també forma part de la Ruta del Cister, és polifacètica. Hi conviuen la gastronomia, el modernisme, el món casteller, els calçots… Et sobraran els motius per fer-hi una parada.

Ala del claustre del monestir de Santes Creus. Agència Catalana de Turisme / Imagen M.A.S.

Ala del claustre del monestir de Santes Creus. Agència Catalana de Turisme / Imagen M.A.S.

Dia 4: L’origen de Vallbona de les Monges

Reprendre la Ruta del Cister és una idea perfecta per començar el quart dia de recorregut. El monestir de Vallbona de les Monges és el lloc més adequat per fer-ho. Es tracta de l’únic monestir femení de tota la ruta i l’únic, també, que ha conservat ininterrompudament la comunitat de monges durant més de 850 anys, a excepció d’algun període de guerra. Ha jugat un paper fonamental per a la creació del municipi que s’estén al seu voltant i que porta el mateix nom. Arran de les disposicions del Concili de Trento, que prohibia l’existència de monestirs femenins en llocs aïllats, la comunitat va permetre la construcció d’habitatges a tocar fins a convertir-se en la vila que és avui.

Vallbona de les Monges viu essencialment del cultiu de les vinyes i les oliveres. A la cooperativa L’Olivera es dediquen des de fa 40 anys a la producció de vi de la DO Costers del Segre i d’oli. Ho fan des d’un vessant social, ja que el projecte l’integren persones amb discapacitat psíquica que troben així una oportunitat per incorporar-se al mercat laboral. Pots conèixer de ben a prop la tasca que realitzen amb alguna de les visites guiades que organitzen durant tot l’any, i en l’època de collita de l’oliva també t’ofereixen la possibilitat de descobrir el procés de producció de l’oli. Ho fan d’una manera molt visual, et mostren com cullen les olives i com les premsen al petit molí de microalmàssera que tenen. El recorregut conclou amb una degustació d’olis al celler.

Després, pots aprofitar-ho per dedicar la tarda a l’enoturisme al Vilosell. Al celler Tomàs Cusiné estaran encantats de fer-te de cicerone i mostrar-te tot el recorregut que segueix el seu raïm fins a esdevenir vi: de la vinya a la sala d’elaboració, passant per la sala de criança, fins arribar a la sala d’embotellament. Acabaràs la ruta brindant amb una copa del seu excel·lent vi.

Dia 5: La senzillesa continguda del monestir de Poblet

Arribem a l’equador del recorregut. És el moment de dir adéu a la Ruta del Cister i ho farem amb magnificència: al monestir de Poblet. És un dels més grans d’Europa i està considerat Patrimoni Mundial de la Humanitat per la UNESCO. La ubicació del monestir ja per si sola és excepcional, a l’empara de les muntanyes de Prades, en un paratge farcit de deus i un bosc frondós. L’interior encara és més captivador, amb una enorme església monàstica de tres naus, el claustre gòtic que emana harmonia o la sala capitular, en la qual la llum crea suggeridors jocs d’ombres. Gairebé seria un pecat, anar-se’n sense acostar-s’hi.

Monestir de Poblet. Agència Catalana de Turisme / Josep M. Palau Riberaygua

Monestir de Poblet. Agència Catalana de Turisme / Josep M. Palau Riberaygua

Més al sud de les muntanyes de Prades, a Alcover, s’amaga un paradís per a les abelles. Tranquil, no necessitaràs repel·lent d’insectes. Et proposem una excursió acompanyat d’un expert en la matèria per recórrer els voltants del poble d’Alcover i la vall del riu Glorieta. El destí final serà el taller d’apicultura de Joan Maria Llorenç, on no et deixaran amb la mel als llavis.

Encara llepant-te els dits, posa rumb cap a l’Espluga de Francolí. El nom d’aquest municipi, Espluga, significa cova en llatí, i no és casual. Sota una part del nucli urbà s’estén una gran cova de 3.600 metres que conté restes arqueològiques de diverses etapes històriques, que van del paleolític a l’època romana.

Recreació prehistòrica a la Cova de l'Espluga. Agència Catalana de Turisme / Miguel Raurich

Recreació prehistòrica a la Cova de l’Espluga. Agència Catalana de Turisme / Miguel Raurich

Dia 6: La reina musulmana que va deixar empremta a Siurana

Ahir, el dia va finalitzar als orígens de la civilització, avui arrencarà a la natura. Calça’t les botes i agafa la motxilla, que les muntanyes de Prades t’esperen! Partint des de Farena, la ruta ‘El tragí del moliner’ et capbussarà en l’illa verda de l’interior de la província de Tarragona de la mà del Rafel, el fill dels amos d’un molí de paper. Veuràs que Prades és natura, és silenci, és aire net, és la remor de l’aigua… és el lloc perfecte per perdre’s.

Siurana és un poble de conte. Després de les muntanyes de Prades, la següent parada al camí no podia ser en un lloc qualsevol. Aquest petit municipi té una ubicació extraordinària sobre un penya-segat que ofereix unes vistes del Montsant que recordaràs. L’emplaçament va convertir Siurana en un lloc inexpugnable durant la reconquesta de Catalunya, fins al punt que va ser l’últim reducte català de resistència musulmana. El final de la seva reina, Abdelazia, va ser tràgic. Abans de veure’s sotmesa als cristians, va preferir suïcidar-se des d’un cingle amb el seu cavall. El moment va quedar marcat per sempre a la història del poble perquè l’animal va deixar sobre una roca la petja de la seva ferradura. Acosta’t a Siurana i descobreix on es troba la petjada transcendental.

Passejant per aquest racó del Priorat, t’hauràs adonat que als seus peus s’estén un gran pantà amb el mateix nom que el poble, el pantà de Siurana. Et suggerim que hi baixis i passis la tarda fent un passeig relaxat en caiac.

Carrer del poble de Siurana. Tina Bagué / Agència Catalana de Turisme

Carrer del poble de Siurana. Tina Bagué / Agència Catalana de Turisme

Dia 7: Rodar entre vinyes a Gratallops

“Volem pa amb oli, pa amb oli volem!”, fa una cançó tradicional catalana, que bé podria ser la banda sonora per a la jornada d’avui. A la Vilella Baixa t’espera un tast d’olis. Tot seguit, una mica d’esport. Agafes la bici elèctrica a Gratallops per fer un tour enològic. Les metes volants seran els diversos cellers del municipi: Álvaro Palacios, Clos de l’Obac, Mas Martinet, Buil & Giné, i el final d’etapa estarà al celler Ripoll Sans. El trofeu no serà un mallot groc, serà una bona copa de vi de la DOQ Priorat.

Cal reposar forces, què et sembla un deliciós arròs de muntanya? Al ‘showcooking’ de Mas Trucafort, a Falset, te’l serviran en safata. La paella la preparen amb llenya de sarment i la recepta és a base de productes locals. No deixaràs ni un gra al plat! Descansa fins que hagis fet bé la digestió perquè el parc d’aventura Vies Altes, a Porrera, et posarà a prova. Totes les activitats es fan en un entorn completament natural, amb ponts entre els arbres i tirolines de vertigen, de fins a 180 metres.

Dia 8: Bellmunt del Priorat: la mineria feta cultura

Els dies anteriors hem tirat la mirada enrere per conèixer el passat cultural de Catalunya, el vuitè dia és el torn per repassar la història industrial. A Bellmunt del Priorat tenen el Museu de les Mines. Es troba a l’antic complex industrial de la Mina Eugènia i és un centre d’interpretació de la mineria del plom de la comarca del Priorat.

Ja has recorregut vinyes a peu i en bicicleta, ara toca a cavall! Amb pas elegant i calmat, recorreràs tots els racons del Celler de Capçanes, des de les seves vinyes fins al celler. En acabar el passeig, tindràs ocasió de tastar tres dels seus vins.

Museu de les Mines de Bellmunt del Priorat. Agència Catalana de Turisme / Imagen M.A.S.

Museu de les Mines de Bellmunt del Priorat. Agència Catalana de Turisme / Imagen M.A.S.

Dia 9: La platja de Cambrils no és només per prendre el sol

El despertador sonarà d’hora el novè dia. A les set del matí t’embarcaràs al port de Cambrils per sortir a pescar. Passaràs tota una jornada acompanyant els pescadors professionals i, fins i tot, tastaràs el típic ranxo mariner a base de peix fresc i patates.

Una altra opció ben diferent és la de practicar esports aquàtics a la platja de Cambrils. A l’Estació Nàutica disposen d’una varietat àmplia d’activitats, des de les més clàssiques, com la vela o el surf de vela, fins a les més sorprenents, com el parasailing. Aquesta modalitat va ser inventada a Acapulco i consisteix a sobrevolar el mar amb un enorme paracaigudes mentre ets arrossegat per una llanxa ràpida.

Estem arribant al final de la ruta, és el moment de fer una mica de relax. L’Hotel Termes de Montbrió és un dels ‘spas’ més reputats de Catalunya. El 2003 va ser guardonat com el millor ‘resort & spa’ d’Europa, i bé que s’ho mereix. Aquest paradís termal està immers en un magnífic jardí botànic de 4 hectàrees, s’abasteix de diferents deus que ragen a temperatures d’entre 41 i 81ºC. Et trobes a les portes d’un santuari del benestar.

Hotel Termes a Montbrió del Camp. Agència Catalana de Turisme / Nano Cañas

Hotel Termes a Montbrió del Camp. Agència Catalana de Turisme / Nano Cañas

Dia 10: Cultura (Reus) o vertigen (Salou)?

El final de la ruta el tries tu: cultura o vertigen. Cultura és seguir els passos del geni de l’arquitectura Antoni Gaudí des dels seus orígens. A Riudoms hi ha la casa que el va veure néixer i on va trobar les primeres fonts d’inspiració. El viatge gaudinià segueix a Reus, al Gaudí Centre, l’únic centre d’interpretació sobre la vida i obra de l’artista. És un lloc d’aturada obligada per als amants de l’art.

Per arrodonir el comiat cultural, visitaràs el celler De Muller, també a Reus. A més de vins, produeixen des del 1850 el Vermut Iris, que no pots marxar sense tastar. Per si no n’estaves al cas, Reus és el bressol del vermut català.

Vols saber què és vertigen? Vertigen és una caiguda lliure des de 100 metres d’altura. Vertigen és fer 8 ‘loopings’ a 110 quilòmetres per hora. Vertigen és PortAventura. Si vols un adéu insuperable, a PortAventura les emocions fortes les tens assegurades. Què prefereixes? Cultura o vertigen?

Muntanya russa Dragon Khan a Port Aventura. Agència Catalana de Turisme / Oriol Alamany

Muntanya russa Dragon Khan a Port Aventura. Agència Catalana de Turisme / Oriol Alamany

Més informació:

Posts relacionats

Terres del sud al complet

Terres del sud al complet

La bellesa de l'interior

La bellesa de l'interior

El bressol del cava

El bressol del cava

L'essència de la Costa Brava

L'essència de la Costa Brava

L’aventura de l’alta muntanya

L’aventura de l’alta muntanya

La Gran Barcelona

La Gran Barcelona

Benvingut a la teva nova llar: l'Empordà

Benvingut a la teva nova llar: l'Empordà

Els Pirineus de Catalunya també són per a l'estiu

Els Pirineus de Catalunya també són per a l'estiu

Cinc maneres de recórrer les Terres de Lleida

Cinc maneres de recórrer les Terres de Lleida